Monday, August 30, 2010

antenatal check-up dgn doktor lelaki?

hmm..ni i petik dari sebuah artikel:

Syeikh Abdul Aziz bin Baaz rahimahullah, bekas Mufti Besar Arab Saudi, pernah menegaskan :

"Doktor wanita hanya merawat wanita sahaja, dan doktor lelaki hanya merawat lelaki sahaja, melainkan di dalam kes yang darurat, jika seseorang lelaki yang menghidapi penyakit di mana pada masa itu tidak kedapatan doktor lelaki, maka di dalam kes ini adalah dibenarkan.” ( Fataawa 'Aajilah li Mansuubii al-Sihhah, m.s. 29 )

Dalam ulasan penulis;

Sudah ramai doktor dan pakar sakit puan Muslimah, termasuk doktor wanita bukan Islam di Malaysia. Justeru, apa lagi alasan untuk tetap bermudah-mudah dalam hukum dan terus tegar menerima rawatan dari doktor berlainan jantina ?

Bagi seorang perempuan yang mengandung, dalam situasi biasa tanpa apa-apa komplikasi, keadaan itu bukanlah sesuatu yang ‘darurat’ yang membolehkannya mendapatkan khidmat rawatan dan pemeriksaan bulanan dari seorang doktor lelaki.

Apa yang amat perlu difahami, tidak ada seorang pun yang dihalalkan untuk melihat aurat seorang wanita, kecuali suaminya. Apatah lagi, aurat ‘besar’nya. Maruah, kehormatan dan harga dirinya, semua itu terhimpun di ‘situ’.

Siapa lagi yang lebih layak dan dapat melindungi, kalau bukan seorang lelaki bernama suami?

Hmm..teringat plak i masa pregnant sofea last year. Alhamdulillah mylocx memang ambil berat tentang aurat ni and tried as best as he could to find a woman gynecologist. Tapi i agak terkilan sebab pernah sekali check-up masa 2 months preggy dgn doktor lelaki. Non- Muslim plak tu. Masa tu klinik tu antara yang dekat n 24 hours n bleh gune ING card. MasyaAllah..kes i ni bukan dikira darurat lagi, boleh je tunggu hari lain check-up n pergi check dgn doktor perempuan.

Tapi alhamdulillah, lepas2 tu semua antenatal check-up i buat dgn doktor perempuan Muslim. Sampaila i gave birth to sofea.

Ni ada sambungan lagi:

Tujuan saya menulis artikel ini bukanlah untuk 'memaksa' muslimah mendapatkan rawatan dari hospital swasta Islam atau seumpamanya, tetapi ia sebagai peringatan kepada kita ( dan para suami) agar berusaha terlebih dahulu untuk mendapatkan khidmat rawatan doktor perempuan terutama ketika antenatal check-up ( rawatan berkala )walau dari mana-mana klinik atau hospital, baik kerajaan atau swasta.


Perkara aurat bukanlah perkara remeh dan boleh dipandang mudah.

Sekiranya telah berusaha, tetapi di saat akhir doktor lelaki juga yang ada, maka ketika itu hukumnya adalah harus sebagaimana yang telah diterangkan di atas.

Islam itu mudah, tetapi bukan untuk dipermudah-mudahkan. Berpegang teguh dan tegas memegang hukum itu adalah satu kemuliaan dan besar ganjarannya di sisi Allah SWT.

So, sama-samalah kita memelihara hukum n harap2 dengan keberkatan Allah S.W.T ketika childbirth, akan memudahkan kita as parents untuk melahirkan zuriat yang berkat dan soleh/solehah. Ameen.

Selamat berbuka=)



No comments: