Showing posts with label hari raya. Show all posts
Showing posts with label hari raya. Show all posts

Wednesday, September 22, 2010

Hi!

oh wow.dah lama xupdate ye.

well, i know it's kindda late, but i still wanna say Happy Eid Mubarak to all!...

Raya this year i happy sgt coz ada little sofea sekali. Hehe. We all raya kat my hometown at Sg. Besar. Then, raya ketiga off we went to Penang.(kampung abah i).

Tetiba rasa takde idea nak update blog.haha.oh ye.Sofea dah 11 months now.Dah ada 6 batang gigi.Hihi.Boleh jalan kalau pegang something. So far, belum boleh cakap lagi. Kalau tak menjerit tersengih-sengih, sofea akan cakap emmmm (as if when u say the letter 'M') or mammmaammmaammm. Haha. Emmmm tu apply for many things la..susu ke, mommy ke, makan ke, ngantuk ke, berak ke. Ahaha.So cute la anak mommy.
And dia sangat suka bergurau. Sandar2la, mengendeng-ngendengla, tarik rambut la, & yg plg best skali, asal nampak benda dah kemas je mesti punggah balik. =p.

Tapi btolla orang kata, baby girl kalau anak first usually banyak ikut ayah. Haa..! Mostly true la. Sofea memang anak daddy. Air muka, cara duduk, attitude etc. Sangat manja ok dgn mylocx. Kalah mommy..=p

Alhamdulillah still BF until now. For FM, oleh sbb sofea almost 1 year old, i ingat nak slowly introduce her with Enfagrow A+ milk. Skang ni dia minum Enfapro A+. We'll see how it goes la nanti. Makan?Oh dia sangat enjoy eating bubur nasi+potato/spinach/carrot + chicken. Wow! Dah nampak ciri2 daddy je ni.=p.Takpe2. Mommy ajar sofea exercise nanti k.haha.

Hmm okla ngantuk already.Later2 sambung lagi.

Daa..

Thursday, September 2, 2010

pre-raya=)

hmm..

Tinggal bape hari je lagi nak raya kan?Mesti semua pun mood raya dah ni.

Btw, i cuti 2 minggu! Jgn jeles.Hoho. Yela, dah bape kali Sabtu i kena sekolah ganti, so dapatlah cuti semester + cuti raya.Yes!

This year insyaallah raya at my hometown plak. Sg.Besar, Sabak Bernam. Tengah fikir ni nak buat rendang ke tak. Ala, sebab nanti mesti ummi akan masak. So i tolong2jela ok kot. Kalau last year balik rumah m-i-l, i adalah buat rendang bawa sana. Tapi kali ni, raya kat rumah mak sendiri. Ingat nak tambah stok kuih raya jela bagi kat ummi.Ala, kuih tunjuk je pun.Ye saya memang super malas..=p. Besides, i nak rasa air tangan ummi je raya kalini. Hohoho.

Hmm talking bout raya, our color theme for this year are blue+green..ade biru sket ade hijau sket. Saja je buat 2 color.

Haihh sedihnya Ramadhan hampir meninggalkan kita. Bila bulan pose ni, jiwa tu macam tenang je..

Apa la plak gayanya hari raya tahun ni. Yang besnya ada si kecil sofea skali=).
Sekarang ni, bila turn on the radio, susah btol nak dengar lagu raya yang best2 n menusuk kalbu mcm lagu2 lama.Why ek?My all-time fav of cozla la lagu Dendang Perantau, Dari Jauh Kupohon Maaf n Sesuci Lebaran.Evergreen gitu..

Hmm okla. Selamat beribadat n selamat membuat persiapan hari raya=)

Kat bawah ni ada gambar time family outing hari merdeka haritu.

Sofea's so excited looking at the fish. (Rainforest-One Utama).Tapi time mommy amik gambar terus masam=p



Ni baby room at OU.i like it very much.sofea likes it too...so sweet!ade LCD tv lagi.cayalah=)


Daa..



Sunday, September 20, 2009

jom citer2 raya 2009

hmm..semuanya tengah sakan beraya ke?...again, i nak ambil kesempatan ini utk mengucapkan salam aidilfitri to all beloved friends, bloggers, and sape2jela anonymous yg baca ok..hehe.
maaf zahir dan batin..

ok jom kita citer2 raya..hihi.
This year i raya kluang..xbalik sg.besar pun..coz my family sumer raya kat umah nenek kat Pahang.
kami sampai malam raya lagi..
aktiviti di pagi raya cam besela..pi solat sunat hari raya, bermaaf-maafan, makan2 and tolong2 apa yg patut kat dapur tu..

sebelum balik kluang, kelam kabut gak i siap2 nak masak rendang ayam negeri 9..first time nak buat paham2jela kan..called mymom tanya resepi sket2 even basic tu taula jugak.my mom said patut belila 2 ekor ayam..i beli sekor je..buatnye xjadi kang kan dah membazir plak.haha..so mylocx pun tunggulaa i settle masak pe sume baru kitorang balik...masak time puasa..paham2la kan nak bajet masin pe sume..susah sket.
lenguh gile tangan pinggang sume.prepare bahan je da bape lama (bahan kisar, ayam, n perah santan)..dah start masak takleh nak tinggal2 plak sbb masak santan phm2la kan.melepet la i lepas masak tuh..lain mcm sket penat bila masak time perut membuyung ni..ahahaha.
pastu barula siap2 nak balik kampung.
sampai2 kluang dah tgh malam..so terusla kena panaskan kan balik rendang tuh..

haa..ni tengah dok sebok masak..abaikan tangan tu..;p..baru tau betapa penat mak i nak masak rendang.


ni siap boh dalam tray nak bawa pi kluang..;p

rupanya malam tu lepas i masuk tido..Pak Njang mylocx, n nieces yg baru balik berjalan-jalan kelaparan malam2 buta tu..kebetulan rendang i je yg ade..rendang lain sok (hari raya) baru ade aunties yg bawa..ketupat n lemang memang dah ade..so derang melantak la rendangku itu..haha.bagus..xdela membazir...rupenye dekat half derang makan..haha.

esoknya, turun2 nak sarapan before gi semayang raya..pak njang tengah makan lagi..siap puji rendang i..ahakz.'rendang negeri eh' die tanye..hehe.memang rendang negeri kan lain sket rasa drpd rendang2 lain..basic pun cam masak lemak cili padi tapi ada tambah a few things la.
mylocx pun makan rendang i tak hengat punye..hehe.dalam banyak2 dia kata i nye lagi ada rasa. (takdela cakap kuat2)..sebenarnya rendang lain tu bes je i makan..bukan xde rasa..cuma rendangkan ade mcm2 jenis..ikut selera tekak la suka yg mana.hehe..
kembangnya hati bini dia ni kalo hubby suka makan ape yg dia masak.wahaha..!
ok mungkinla ade niat utk mengambil hati kan..haha.tapi memang rendang i jela yg dia dok makan.(maaf ye terperasan lebih kat sini..;p)

Raya pertama..
raya taun ni..i was just wearing skirt n blouse jer..haha..xberapa nak ok kalo pkai baju kurung sarat2ni..even i still muat.haha.cam kureng sketla feel nak bergaya tuh kan..so ala kadar jela..;p
malam raya pertama tu, we all ikut family beraya kat umah close friends n relatives area kluang.


rumah uncle awal


rumah Mak Long Ida


Raya kedua..
we all sume pi rembau (visit mylocx's relatives)..konvoi ramai2 from kluang (family Pak Long, Pak Njang, Paksu, makcik n mylocx's family)..then straight to kl afterwards..(umah relatives mylocx jugak)...so basically, raya this year memang jumpa mylocx's relatives jela dulu..hihi...
banyak betul rumah nak pergi..hari ni je dalam 4 5 buah..haha.
sampai kl..me n mylocx balik tido kat umah kitorang ..hihi.




me and my adik ipar~nadia n fikah


Raya ketiga..
Jalan2 umah sedara kat KL plak..adela dalam 3 buah rumah.makan dan makan makan..alhamdulillah..;p

rumah Wan Teh


rumah Wan Ray

tengoklah wan ray ngan kucing gomoknyerr..Bambi!


Pregnancy update..
i'm in my 36th week now..doc said i can deliver any time soon..huhu..patutnye..it is not advisable to travel jauh2..kan..tapi raya..standard la jalan2 makan angin..haha.i doa2 jgn sakit2 time tengah jalan2 sudah..
tapi tula kita hanya merancang..tuhan menentukan..
i dah packed some necessary stuffs dalam hospital bag and put it in the car.infant car seat mylocx lom install lagi.huhu..(kena masuk dalam to-do-list ni.haha)
semalam ade rasa cam mild contraction sket..ala2 senggugut tu..probably the Braxton-Hicks contraction..huhu..seram i.sebaik kejapje..n 2 kali camtu kot.
perut pun da makin mengeras n cam ala2 dropping ni..aii...baby tak saba nak kua ye cayang?hihi..

hmm..by this time korang rasa mesti kurang logik kan kalo kitorang tak discuss baby's name lagi..hihi..of coursela da discuss..
if she's really a girl..(insyaAllah)..we want to call her Sofea..hihi...full name tu tunggu lahir la i letak kat blog ni..hihi..

Raya keempat..
hmm..kami xde decide nak pi mana2lagi..maybe kemas2 umah sket kot..

so okiesla..selamat beraya korang!..

p/s: sian mylocx..sebok amik gamba..sampai gamba sendiri pun bape keratje..;p

Monday, December 8, 2008

Berhari raya di rumah Hajar

haa...wondering what i'm doing now???..ye..di hari raya aidiladha ini..aku tinggal berseorangan di rumah..husband ku tgh keje..ahaha..ye memang keje die unik sket.kol 8 p.m kang br balik..rumah gas n fridge xbeli lagi..so kire xmasak la kan.sok2 la kot nak g beli.hahaha....so agak2 ape aku wat?

selepas lebam tgk tv....aku pun drive la ke rumah mmbe kt pandan indah..ye baru bape hari drive sendiri kat area baru ni aku dah memandai-mandai cari tempat nak makan....ye nak makan senanye..di samping berjumpa hajar n bertukar2 cerita.ahaha..well, die pun nak tgk gamba kawin aku kan..so adela reason aku nak g umah die makan ketupat ngn lontong ngn sup daging.ahaha....jgn risau..myLocx da bg permission okk..haha.

ade org tanya bes tak life after marriage..erm..depends..name pun life..so ade bes n xbes la.tp kitorg cool je...go with the flow..baru adventurous..pas ni sure ramai lagi nak kawin kan..haa bagus2..kawin la cepat2..tak rugi.hahaha.

so selamat hari raya aidiladha pade sume..aku memanipulasi internet rumah hajar..da sie soh aku main..ape lagi.haha..nanti rumah aku da ade streamyx bolela aktif blogging balik.haha.lembap siot..he.

oh yer..kak Lin (wife abg iparku)..telah call pagi tadi..siap tipu2 aku kate die kawan smap aku yang tak dijemput time wedding aku..siot je kak lin.haha..tujuan call adelah utk ajak makan kat umah die..sbb die tau aku xde ape nak makan kat umh.ahaha...malam ni br g kot..tunggu cik abang ku balik..xigt la jalan nak g seri kembangan tu..pas ni nak try fokus la..(konon)...siap kak lin!

oh congratz tu batin/pikor yang dah tunang aritu..n congratz kat kak radiyah n epon jugak..lambat sket wish..hehe..

da lame kat umh hajar ni..

daaa...