Showing posts with label baby items. Show all posts
Showing posts with label baby items. Show all posts

Wednesday, August 18, 2010

update on my dear sofea

sofea punya botol dah xleh pakai.asal tuang je meleleh susu kat tepi2 bottleneck tu.

can u believe, sofea sgt suka botol kecik yg normally used for newborn-3 months tu.

ala..yg 2 oz tu je.haha.kalau tuka yg lain, mesti dia tolak tak nak minum. Dia memang minum sket2 je.In case nak lagi, kenala pergi buat yang lain or breastfeed je dia.Hehe.

So i decided to find a new bottle for her. Yela agak2 la kan, even still BF, nak la jugak ajar dia minum guna botol besar sket.Haha.

So i bought this NUK bottle for her. Quite expensive, tapi rasanya kualiti mmg ok.
Y this one?

Sebab, NUK nipple system was designed to imitate mother's breast. So bentuk tu ala2 tuuuttt la kan. hehe.

Baby pun boleh feed naturally. Oh tapi, i tak pakai silicone teat..i bought latex teat (orthodontic teat) separately (still NUK brand).

Coz before ni, sofea mmg pakai latex. Dia tak nak yg silicone tuh. Huhu. Semua i beli kat Twins Baby Shop kat Ampang.
So far orthodontic teat tu mmg bagus la. It supports switching between breast & bottle.
Pacifier?

Oh i memang tak ajar sofea isap puting. Tapi letih sketla nak jaga kalo dia merengek2 ke apa. Hehe.

But still, mother's milk is the best. I continue as long as i can. maybe up until 2 years old insyaAllah. Sekarang, kalau i ada kat rumah, i breastfeed je. Formula milk tu bila saat2 yang memerlukan je.


Solid food?Hmm sofea makan Nestle Cerelac Stage 2 & 3. Sometimes, i bagila natural fruits/bubur nasi+kentang+ayam kat dia.Sangat suka makan si tomeyy mommy tuh..=)

And now, anak mommy dah tumbuh 4 batang gigi comel.upper & lower.And dah boleh berdiri2 dan berjalan-jalan (dengan pegang sesuatu) dan membesar dgn jayanya. Alhamdulillah.

K la..nak ready to break the fast. Selamat berbuka semua=)

Friday, July 16, 2010

Imam Muda syiokk...

The result was shocking! Nuri & Azhar dua2 eliminated. I suka Nuri tu! Pas ni xdela muka2 funny dia lagi. Huhu.

Btw, korang suka tgk imam muda? Best kan. It's a very good reality program. Dahla kita skang memang ketandusan imam2 muda.

Assignment derang minggu ni pun best & challenging. Consult pasangan suami isteri yang bermasalah. Most of imam2 tu tak kawin lagi tp dah kena bagi advice to couples. Hehe.

Each imam has to handle different cases. Macam2 kes ada. And all are young couples. Why eh??haihh. Yang i ingat ermm....ada kes suami tak beri nafkah, isteri ada hubungan lain (sebab suami mati pucuk), suami jarang pulang ke rumah, suami pukul isteri & mertua vs menantu.

I've no comment regarding all the cases. That's personal. Cuma sedih ni weh!! Nuri & Azhar dah tak de. Dahla boleh plak time i syok2 nak tengok tu ada lak parent ex-student i call. (i ajar anak dia last year.)Dia dok complain anak dia dapat surat gantung sekolah sbb ponteng. Nak tanya i la apa yg dia patut buat. Mentang2la i guru kelas anak dia last year dia dok meluahkan segala2 dekat setengah jam. Dia tak de hp number guru kelas anak dia this year. Aduyai!
Tak pela parents punye pasal =p

Oh Sofea dah ada new car seat. Dia dah tak muat la yang infant punya. Haha. We bought Safe-n-sound car seat worth RM699 at Twins Baby Ampang. Expensive tak hengat! Tau xpe. Haha. Mylocx yg bab2 safety ni very particular & concern. So dia tak kesah spend banyak sket. Lagi pun boleh bagi adik2 sofea pakai. Ceh adik2 tuh!...=p

Senang citer, he cares for baby necessities/essentials but not conveniences. Convenience tu mak2 cam i ni memang la suka kan. Kadang2 tak penting pun nak beli jugak.

So balance la kat situ. Ada masa, i persuade him. Ada masa, he reminds me not too gile shopping. Haha. We're trying our best not to spoil sofea. Kadang2 tu okla.

She's getting used to her seat. Skang dah duduk front facing. Hehe.

Suitable for newborn to 7 years old or 0 to 25kgs


And oh ada satu lagi item. Bagi i, it's definitely an essential item for me sebab boleh dukung sofea dgn cepat dan comfortable. VRBABIES all in one sling. Bought at Babyjaya Ampang aritu. I pernah beli baby carrier before this. (japanese brand). Tapi kejap je belt tu dah patah. Tu yang cari sling. Besides, kepala & leher sofea pun dah kuat. Pinggang pun dah kuat.




More or less like this one. Tapi i nye blue black. No buckle, no strap and no adjustment sling. Senang sket. Just pop it over your head like a sash and place the baby in and off you go.
But still u need to be extra careful. Age for 0 - 12 months.

Atleast 5 carrying positions. Gambar kat atas ni utk small babies. Nanti2 ade masa i upload gambar sendiri. Mula2 tu nak pakai tu agak kekok la. Plus kena btol2 tangan kuat nak pegang baby sebelah and sebelah lagi masukkan kaki dia. I wear S size. I try & figure out my size kat kedai tu jugak. Okla kakak kedai tu quite helpful.

Hmm k la. Time to sleep. Again, as i mentioned over & over again.......

I love Friday. Weekend is coming~